Šlapanice - vlečka ICEC Šlapanice, a.s.

stav 5/2021


Na Blažovickém zhlavní stanice Šlapanice se v dřívějších dobách odpojovala krátká cca 1,8 km dlouhá vlečka postavená v roce 1887 pro účely bývalého Rolnického akciového cukrovaru ve Šlapanicích postaveného v roce 1871 pro výrobu surového cukru.

Počátek dráhy byl v km 10,807 výhybkou č.8 z koleje č.8, konec dráhy zarážedlem v areálu cukrovaru po obtočení hlavního továrního objektu. Později vlečka sloužila různým podnikům vč. Brněnských papíren, aby nakonec dožila pod soukromou společností ICEC, která ji však sama nevyužívala, jen pronajímala dalším subjektům.

Vlečka byla od roku 2006 neprovozní, oficiálně zrušena byla 15.8.2008 Drážním úřadem (č.j. 3-2692/08-DÚ/Lg), následně mezi zářím 2008 a březnem 2009 postupně snesena. V roce 2019 byla zahájena demolice bývalého cukrovaru (vč. sanace podloží vzhledem k tomu, že od r. 1939 do r. 1972 v areálu probíhala výroba střešních lepenek a podlahových krytin za použití dehtu, od r. 1972 také bezdehtová výroba papírové lepenky a kartonů), v rámci rekonstrukce stanice Šlapanice v roce 2018 zmizel i začátek kolejového napojení. Do dnešního dne tak lze tušit jen průběh vlečky mezi nádražím a areálem bývalého cukrovaru - celý průběh vlečky je znázorněn na mapě níže (po kliknutí se otevře odkaz na mapy v novém okně). 

Vlečka v areálu byla dříve rozsáhlejší a tvořilo uzavřenou smyčku kolem hlavní tovární budovy - později (od 60. let) z kolejiště zůstaly jen dvě koleje (na mapě). V letech 1978–1980 proběhla velká generální oprava vlečky. 

Historie vlečky je popsána na webu BRŇÁK, historie cukrovaru pak na webu NPÚ.


Průzkum vlečky je možné zahájit na prostoru u nádraží, které slouží jako parkoviště či skladiště různého materiálu. Počátek vlečky byl v pozadí za šedou budovou, dnes už není znatelný. GPS

Vlečka byla postavena níže než okolní komunikace, po většinu trasy pokračuje v zářezu. Těleso vlečky je na fotografii znatelné podél plotu zahrádek (pohled směrem k počátku vlečky). GPS

Dále vede těleso vlečky podél ulice Nádražní (avšak pod její úrovní) a nádraží samotného, místy je hůře průchozí díky vegetaci, zářez je ale stále dobře znatelný.

Zhruba v úrovni šlapanického nádraží se na tělese vlečky nachází nově vysázený ovocný sad. Pohled směrem k cukrovaru. GPS

Na křižovatce ulic Nádražní x Smetanova x Kobylnická je trasa vlečky přerušená kamennou zídkou. Pohled směrem k počátku vlečky. GPS

Pohled za křižovatkou - směrem k nádraží, vlečka se zde dostala prakticky na úroveň komunikace. GPS

A pohled směrem k cukrovaru. Po tělese vlečky vede nezpevněná pěšina. GPS

Po trase lze ve křoví nalézt sem tam i určité železniční artefakty, které nepochybně pocházejí právě z vlečky.

O kousek dále za křižovatkou vede těleso vlečky opět pod úrovní komunikace (ulice Nádražní). Pohled z vlečky směrem k cukrovaru. GPS

O pár metrů dále. První foto pohled směrem k cukrovaru, druhé foto pohled zpět k nádraží. GPS

O dalších pár metrů dále je v sousedství vlečky parkoviště pro osobní vozidla - tato část tělesa vlečky (od křižovatky ulic Nádražní x Smetanova x Kobylnická) je jednoduše schůdná až k bráne cukrovaru, vede na ní pěšina. První fotka pohled k cukrovaru, druhá zpět k nádraží a počátku vlečky. GPS

Po pár krocích lze narazit na další místo, kde byl původně železniční přejezd - křížení vlečky s ulicí Tyršova. Směrem k nádraží (první foto) vede místo vlečky nezpevněná pěšina, směrem k cukrovaru (druhé foto) vyštěrkovaná plocha. GPS

Pohled o několik desítek metrů dále - v pozadí je vidět brána cukrovaru. Po jedné straně vlečky se nacházejí později dostavované přízemní stavby (garáže, kůlny apod.). GPS

Pohled z téhož místa směrem zpět k nádraží.

Kousek před bránou cukrovaru končí vyštěrkovaná plocha - v pozadí je vidět také jeden ze dvou cukrovarských komínů. GPS

A pohled ze stejného místa zpět k nádraží.

Na závěr ještě vjezdová brána do cukrovaru a pohled přes bránu do areálu - po vlečce nezbylo nic, nelze ani určit trasu. Areál je navíc soukromý, průzkum tedy nebyl proveden. GPS


Na závěr ještě krátká citace z webu města Šlapanice, kde se šlo dočíst v sekci Projekty následujcí:

"Podle zpracované a schválené dokumentace sanace bude odvoz nebezpečných látek probíhat po dobu cca 90 pracovních dnů s frekvencí 20 aut denně. Odvoz bude vykonáván nákladními auty bez přívěsů (16t). Auta budou zaplachtována. Způsob dopravy vlakovou vlečkou nebyl v projektové dokumentaci uvažován, vlaková vlečka z areálu k železničnímu nádraží již dlouho není v provozu. Zprovoznění vlečky na přechodnou dobu by znamenalo další významné náklady na projekt (odhad 11 mil. Kč). Pozemky pod částí bývalé vlečky již navíc nepatří městu ani areálu, ale soukromým vlastníkům. Odhadovaný čas na získání nového povolení drážního úřadu a obnovení vlečky se všemi potřebnými náležitostmi činí minimálně 5 let, spíše však až 10 let. Získaná dotace musí být vyčerpána za 5 let, do roku 2023. Město by se v případě přípravy navrhované kolejové dopravy muselo vzdát nyní získané dotace 147 mil. Kč z Operačního programu životního prostředí EU. Prodloužit termín pro vyčerpání dotace nelze.  Město by muselo žádat o dotaci na vyčištění znovu."